monalisas

Dagen D, tårtor och efterrätt...

Publicerad 2011-01-04 12:31:30 i Allmänt,

Kanske ska berätta hur dagen förflöt så här kommer det, från början till slut.

Vi gick upp klockan 08.00 ungefär och susade runt och ordnade med dukning och lite undanplockning. Hade dukat en hel del på kvällen men ordnade det sista så allt skulle vara färdigt. Detta var dukningen hemma då vi skulle ha festen efter vigseln här hemma.

Vid niotiden började jag göra i ordning tårtorna, grädden skulle på...

Gräddtårtor fyllda med vaniljkräm och hallonssylt. Fem lager tårtbotten på varje våning.  

Massa tid tog detta, hittade en lykta som en krona i lokala blomsterhandeln som passade bra som dekoration, kronan på verket alltså. Marsipanrosorna började jag med ungefär två veckor innan och la sen i folieformar med plast i botten och så massa plastfolie runt, ner i källaren i ett rum med ca. +6 grader för förvaring. När de sen skulle på tog jag en tandpetare och stack in under rosen och så kunde jag sätta dom precis vart jag önskade. Här kommer lite fler bilder på resultaten. Blev en med tre våningar, en med två våningar och så en gluten och laktosfri variant. Allt utom en ynka liten bit gick åt och vi var lite över 40 personer.









Runt 12.00 förväntade vi oss att svärmor och svärfar skulle komma och så stressigt som det var så hade vi tur för de skötte en fantastiskt romantisk dukning i församlingshemmet där vi skulle inta tårtan direkt efter vigseln, lite otraditionellt kanske men vi tyckte det var ett utmärkt upplägg då vissa åkte efter detta och inte skulle närvara på kvällen. På detta sätt blev det naturligt att fira tillsammans i församlingshemmet för att sen säga hejdå till en del som skulle vidare på andra fester eller hade långt att köra.

Vid 12.00 ringlade jag blockchoklad på de kladdkakeliknande efterätten jag gjort två dagar i förväg, den kakan måste sätta sig under kylning så smöret och allt blir mer kompakt. Ljus och mörk blockchoklad värmde jag i micron och ringlade sen på med en sked, väldigt smidigt. Kakan skars sen upp i bitar på kvällen. Till blev det spraygrädde.





Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2011-02-25 19:09:06

Va fin din klänning var och tårtan såg så underbar ut! Önskar er lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mona-Lisa

Kreativ idémakare med hundra idéer och lite till, häng med i mitt liv med färg och form och pyssel. Våga vara kreativ!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela