monalisas

Marsipanrosor under tillverkning!

Publicerad 2010-12-16 20:51:15 i Allmänt,

Hej och hå så roligt det är när man gör de tio första, sen ledsnar man lite. Skämt och sido, siktar på ungefär 100 stycken till tre tårtor plus en minitårta. Blir en tårta med tre våningar och två med två våningar plus en gluten och laktosfri minivariant. De kommer vara täckta av grädde och krossade maränger sen rosor som troligtvis kommer sättas lite "ringlande" nerför ena sidan. I vissa av rosorna har jag satt sockerpärlor i rosa och vitt. 50 rosor kvar att göra eller så långt marsipanen nu räcker. Lägger de färdiga rosorna i aluminiumformar med plastfolie i botten och sen på med locket till och så massa plastfolie runt allt, på så sätt ska rosorna nu hålla sig i två veckor innan de ska användas till dekorationen.

Dagen innan bröllopet kommer jag göra allt utom dekoren på tårtorna, sedan körs de till församlingshemmet och ställs i kylen. På morgonen kommer jag lägga på grädden och marängerna (snö) och så alla rosor, sätter tandpetare i rosorna så jag kan sticka in dom i rätt vinkel. Har inte bestämt än vad som ska stå ovanpå den största tårtan, men funderar på första bokstaven i våra namn, M & S men kanske ett hjärta mellan. Tårtfat hittade vi på rea, vita fat blev det, fyra stycken.

Här kommer bild på rosorna, de är i tre (fyra, några i en annan nyans) olika nyanser, den ena är lite orangerosa nästan för ett glatt bryt i allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mona-Lisa

Kreativ idémakare med hundra idéer och lite till, häng med i mitt liv med färg och form och pyssel. Våga vara kreativ!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela